A régi mesterek képei tele vannak különleges utalásokkal, a megfejtésük viszont nem mindenki számára egyértelmű.

A témában járatosak jókat mosolyogtak azon, hogy Dan Brown könyvei alapján amatőrök kezdtek el okoskodni Leonardo képeit nézegetve. Da Vinci fantasztikus elme volt, de rajta kívül még számos olyan mester alkotott, akiknek a képei nem csak művészi szempontból figyelemre méltóak.

Lássunk egy izgalmas példát! Andrea Mantegna 1504-es műve, a Rossz tulajdonságokat elűző Minerva Párizsban található, a Louvre-ban. A kép elvileg azt mutatja be, ahogy az istennő elzavarja a különféle rossz tulajdonságokat, ám ennél sokkal többet is kihámozhat belőle a ma embere. Kicsiben természetesen nem látszódnak a fontos részletek, de pár dologra belenagyítva máris érthetőbb lesz, mire gondolok.

Jobban megnézve, mennyi furcsa, torz alak szerepel a képen. Itt van például egy majomfejű lény, aminek mintha melle lenne. Mindenféle zacskó van ráaggatva, amiben számtalan rossz magvát hordozza. 

A háttérben van egy csapat cupido, és mintha szemmel láthatóan ők is menekülnének az istennő elől. Meglepő de, szitakötőszárnyuk van! Van itt még kentaur, szatír, kötélen vezetett karok nélküli nő, sőt, egy olyan női alak, aki magához szorít három gyermeket- ám a kendő alól kilátszik azok kecskelába.

Hátrébb is van pár szitakötőszárnyas lény, amiből háromnak bagolyfeje van, de a negyediknek nem- viszont nem is gyerekarcot festett neki Mantegna. Néha az mond el sokmindent, ami nincs ott, nem pedig az, ami van...

Fenn a felhőket is érdemes jobban megvizsgálni. Azok ugyanis emberi arcokat formáznak...

Milyen látványos feldolgozása ez ennek a mitológiai témának, mondhatnánk! Ám kicsit furcsa, hogy mennyi olyan lény bukkan fel rajta, amik mintha genetikai kísérletek mutánsai lennének. Valójában a kép a tudományról szól, mert a jövőbe látó művésznek az volt a víziója, hogy a magukat istennek képzelő emberek olyan torzszülötteket hoznak létre, amelyek katasztrófát okoznak. És onnantól kezdve csak radikális módszerekkel lehet jóvátenni a hibát!

A fekete arcú majom azt mutatja, ahogy az ember az állatokat rabszolgájává teszi, rosszra használja fel, és ugyanezt szimbolizálja a növények tekintetében a kép bal felén látható fatestű, de emberarcú alak is. Emberi tulajdonságokkal ruházzák fel őket, ám csak szenvedés lesz a sorsuk.

Fenn a jobb felső sarokban látható három erény, de ha a latin betűket felcseréljük, szanszkrit nyelven "A tudomány nem mindenható" mondatot kapjuk. Valójában ők pont nem azt képviselik, mint amit elsőre gondolnánk- a rosszat elűző Minerva feletti három, felhőbe mosódó arc jelképezi a múltbeli bölcsességet, amikor még tudták a határokat. Nem véletlen a nemes, római vonásokra emlékeztető arcél. A három jobb oldalt levő alaknál levő kis edények, a kard, és a többi eszköz inkább az alkímiában használatos eszközöket jelképezi.

A bagolyfejű cupidókat vezető öregebb arcú cupidónak a korszak egyik ismert sarlatánja volt a modellje, Mategna nem véletlenül választotta őt. A kötélhágcsó, amit a kezében tart, egy sumér szimbólum, mert ilyen létrával akartak feljutni isten országába a túl magasra törő, ám mélybe zuhanó egykori emberek.

Izgalmas kérdés, milyen kódok vannak elrejtve a képben. Ugyebár a földrajzi felfedezések korát éljük, de még nem olyan koordinátarendszert használtak mint manapság. Így ha például a gyümölcsök száma, vagy a boltívek száma egy bizonyos pontra utal, nem könnyű kideríteni. Vannak, akik szerint az Egyesült Államok területén kellene keresni azt a bizonyos pontot...

A hegyek sem véletlenül olyan különös formájúak a kép felső részén. Ez szintén egy bizonyos pontjára utal a világnak, de nem véletlen, hogy nem ismerősek: egy atlantiszi hegység része lehet- vannak, akik szerint a kép nem a jövőbe tekint, hanem a genetikai kísérletekkel magát pusztulásba hajszoló atlantisziak történetére utal! Ez persze elég vad feltételezés, de meglehet, a múlt szörnyű tapasztalataival akar figyelmeztetni a veszélyekre a művész. Ennyi szimbólum között nem egyszerű eligazodni még azoknak se, akik éveken át tanulmányozzák a festményt, nem hogy az amatőröknek, akik csak percekig szemlélik azt.

Sorolhatnánk még az utalásokat, de talán ebből is látszik, sok-sok olyan műalkotás van, amiből tanulhatnánk, mert szemmel láthatóan sok alkotó a jövőbe látott, és megsejtette, milyen hibákat követünk majd el.

Amikor a nevedben közzéteszel valamit, az elsősorban nem a világról árul el sokat, hanem rólad. Megosztás tehát saját felelősségre!